Köp- och leveransvillkor

Beställning


Endast personer över 18 år får handla här och leveranser sker bara inom Sverige. Inga beställningar via email eller på annat sätt än genom webbshoppen.

Personuppgifter/Kunduppgifter


Vi sparar personuppgifter i vårt kundregister när du beställer hos oss. Ingen annan har tillgång till detta register och vi lämnar inte vidare uppgifterna till andra företag.

Priser


Alla priser anges i SEK inklusive moms. Den totala summan inklusive fraktkostnaden ser du i kassan innan du godkänner din beställning. Vi förbehåller oss rätten att ändra våra priser och villkor utan varsel. Det är viktigt att du tar del av våra villkor innan du gör en beställning. Det är villkoren och priserna vid beställningstillfället som gäller. Vi reserverar oss för uppenbart felaktiga uppgifter och slutförsäljning samt oturliga fel i beskrivningar mm.

Betalning


Vi tillämpar Klarna checkout som erbjuder säker betalning via faktura, konto eller kortbetalning med mobilt bankId
Klarna Faktura och deras villkor hittar du här: http://www.klarna.se/kontovillkor.pdf

Läs mer om Klarnas allmänna villkor här (PDF).

Leveranser/Frakt


Dina varor levereras som brev eller paket beroende på vikt och storlek. Vi tar en frakt och expeditionskostnad på 79kr * på ordrar under 900 kr.
Du kan även välja ”paket hämtas” om du bor i närheten av vårt webblager i Hanaskog, 2 mil från Kristianstad, och då slipper du betala frakt.
Om man inte är på plats när det är PostNord paket till företag så debiteras med Poatnords avgifter
Fri frakt på alla ordrar över 900 kr

Ej avhämtade paket
Om du inte hämtar ditt paket när du blir aviserad så skickas paketet tillbaka till oss. Gäller det paket från Kidkraft så går paketet tillbaka till Holland.
Du kommer då att bli skyldig att betala oss returfrakt samt ny ev. utkörningsavgift - dock minst 290 kr för att täcka administrativa kostnader. Beroende på frakten på paketet kan denna summa vara högre. Vi kommer att hålla inne din produkt tills vi erhåller betalning. Vill du inte ha paketet så kommer vi att räkna bort alla våra utlägg för frakt både till dig samt returfrakt och ge tillbaka mellanskillnaden till dig. Tänk på att det kostar ofta mer än dubbelt så mycket med returfrakter. Vi blir tyvärr inte meddelade när paket ej avhämtas utan de bara skickar tillbaka dem. Det åligger kunden att kontakta oss vid outhämtade paket.
Vill du ej längre genomföra ditt köp så kommer du att bli fakturerad en avgift på 350 för alla frakter och avgifter! OBS Gäller ej Kidkraft där det är högre avgifter för att täcka fraktkostnader (vi lägger ej på något utan det är faktiska fraktkostnader upptill 900 kr då det skickas från Holland!!)
Kontrollera även att dina mobil samt epost adresser är korrekt då det är genom dem du blir aviserad.
Har du valt faktura så får du stå för ev påminnelseavgifter, räntor mm som detta kan medföra genom vårt faktureringsbolag KLARNA.

Leveranssätt


Mindre paket kommer direkt i din brevlåda eller på postens utlämningsställe (spårbart under 2 kg) och lite större paket kan du hämta på Postnords utlämningsställe. Du blir aviserad via sms eller epost. Som standard väljs närmaste utlämningsställe, detta går ej att ändra.
Leverans till annan mottagares adress:
Om leverans skall ske till annan mottagares adress så skriver du den rätta leveransadressen i kassan. Glöm ej att ange det mobilnummer som ska aviseras om det är någon annans.

Paketinslagning


Dessvärre så har vi ej möjlighet till paketinslagning.

Kunder från Kristianstad, Östra Göinge och Osby med omnejd
Kunder som bor i närheten av Kristianstad, Knislinge, Broby mm kan komma och hämta sina varor hos LekVira i Hanaskog.
Du väljer ”Paket hämtas” under frakt när du är i kassan. Medtag legitimation, vid bud ska bådas legitimation medtagas. Vi skickar ett sms där vi bestämmer en tid då vi är där begränsade tider.

Transportskada


Skulle varorna vara transportskadade när du får dem, så skall du anmäla detta till fraktbolaget eller utlämningsstället där du hämtar ditt paket. Det är viktigt att du kontrollerar att ytterpaketen ser hel ut, anmäl annars hos utlämningsstället. Senast 3 dagar efter du hämtat ditt paket måste du maila oss med bilder på skadan på ytterpaket samt bilder skadan på sakerna. Om du anmäler efter denna tid kan vi tyvärr inte göra något då vi inte kommer att få transportskadan godkänd från Postnord om vi inkommer med den efter 7 dagar från du hämtat ut paketet. LekVira står för returfrakten och ny utleverans. Kontakta oss vid oklarheter.

Emballage


Vi återanvänder i största mån kartonger och packmaterial, tidningar mm för att hålla fraktkostnaderna nere samt för att gynna miljön. Kanske inte alltid lika snyggt men billigare för dig och bättre för miljön.

Leveranstid


Vi försöker att alltid skicka ut våra paket så fort vi hinner. Beställer du innan kl 13 så skickas ditt paket i regel samma dag. Tänk på att det kan ta ett par dagar innan paketet når dig från att det lämnat oss!
Normalt tar det 1-3 vardagar lite beroende på var i Sverige du bor. Till södra och mellersta Sverige brukar det bara ta 1-2 vardagar. Gäller dock med reservation för slutförsäljning. Om varan är tillfälligt slut i vårt lager tar det längre tid och varorna blir restade så att vi skickar ut dem när vi fått in dem igen. Detta meddelar vi snarast via e-post eller sms då det kan ta lite längre tid för dig att få varan. Om Du vill häva köpet pga en kraftigt försenad leverans betalar vi tillbaka dina pengar inom 5 dagar.

Reklamation


Om varan är skadad eller defekt på något annat sätt, eller om du har fått fel vara eller antal så kontakta oss omedelbart på e-post kundtjanst @ lekvira.se så vi kan rätta till felet. Har du fått fel vara eller något fattas måste du meddela oss detta inom 5 dagar från det att du hämtat ut ditt paket.
Du behöver uppge ordernummer samt vilken vara det gäller samt skicka ett foto på skadan via email. Detta ber vi alltid dig att göra om det handlar om en skada på varan.
Vi kommer att skicka en returlapp till dig så att du fraktfritt kan returnera den felaktiga varan. Ersättningsleveransen sker helt utan kostnad för dig.
Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav löses ej ut av oss. Reklamation vid eventuella tvister följer vi Allmänna Reklamationsnämndens beslut.
Om du fått faktura så betala den som vanligt så du slipper påminnelseavgifter, eller bestrid den hos Klarna ev återköp mm hanteras i efterhand till ditt konto.
Vi godkänner inte att frakten återbetalas om du skickar tillbaka varan utan att först ha kontaktat oss. Däremot kommer vi att betala tillbaka vad du gett för produkten.
Observera att många saker är trämöbler som är handmålade och kaniner mm är handsydda så det kan alltid förekomma lite små skillnader och detta är inget som går att reklamera. Även lite ojämnheter och mindre skav på just Mailegmöbler är lite det som ingår i deras gammaldags stil. Hör med oss om du är osäker. Skador genom slitage eller oaktsam hantering godkännes ej. Vi byter i första hand ut mot reservdelar eller ny vara! Bilder är från leverantörer och vi förbehåller oss rätten att färger mm kan skilja sig lite från bild till verklighet.

Orderbekräftelse


Du får en orderbekräftelse via e-post när du genomfört en beställning. Titta igenom den och meddela oss snarast om något inte stämmer, om du vill ändra något i din order eller vill makulera den på 044-203958. Var speciellt uppmärksam på ditt mobilnummer så det stämmer då det i första hand är dit din avisering kommer att ske. Om vi hunnit skicka ut dina varor får du själv stå för returfrakten. Du får ett email när vi skickat iväg din beställning från oss. Det tar då 1-3 dagar innan leveransen når dig eller ditt utlämningsställe.

Öppet köp/bytesrätt


Du har full returrätt inom 14 dagar. Skicka e-post till kundtjanst @ lekvira.se med ordernummer och meddela vilken vara det gäller samt gärna en anledning till varför du ångrar ditt köp. Vi skickar då en retursedel till dig via mail som du kan skriva ut alternativt kan vi skicka den med post.
Önskar du returnera en vara står du själv för returfrakten (brukar ligga på runt 129-149 kr då returfrakter kostar mer än utkörningsavgift) OBS! Saker från KIDKRAFT (Barbiehus, kök) kostar mellan 500-900 kr i returfrakt). Vid mindre varor kan du även tjäna på att returnera med egen valfri metod.
Vi kräver att varan ska vara oanvänd, hel och ren och returneras i originalförpackning med eventuella originalhandlingar. Ingen nedsmutsning eller andra märken på varan eller förpackningen accepteras. Du får inte ha öppnat originalförpackningen.
Efter att vi har mottagit och kontrollerat varan, så sätter vi in pengar på ditt konto på varuvärdet inom 14 dagar, d.v.s. frakten du betalat för att få hem varan kan du ej få tillbaka. Vill du ha en nya vara/byte så får du stå för frakten av denna vara. Varor som återsändes mot postförskott eller efterkrav utlöses ej av oss.
Varan ska återsändas väl paketerad. OBS Du måste kontakta oss innan du återsänder varan.
Vid returer där ordern kommer ned i under 900 kr läggs vanlig frakt på. Detta gäller även när din order som ursprungligen var på över 900 kr efter retur hamnar på 0 kr då debiteras utkörningsavgift på 79 kr.

Observera att specialbeställda varor samt beställningsvaror som vi ej har i lager och som vi tar in endast på din begäran får du inte öppet köp på. Detta gäller även REA varor här har vi inte bytesrätt eller öppet köp.
Detta gäller även alla saker från KidKraft som skickas från externt lager, här är returkostnaden minst 500 kr! Du måste alltid ta emot ditt paket från Kidkraft och kan ej vägra ta emot det vid dörren, då blir det dyrare returkostnader då det sändes åter till Holland, så ta alltid emot ditt paket och hör av dej till oss så berättar vi mer.

Förskolor och Företag


Beställer genom Klarna Checkout som företag och ditt paket skickas via Postnord företag direkt till företaget/förskolan. Vi har inte fraktfritt om du väljer företagspaket i kassan.

Om man inte är på plats när leveransen kommer så debiteras med Postnords avgifter

Nyhetsbrev


Om du anmäler dig till vårt nyhetsbrev kommer du att få unika erbjudanden samt information om nyheter i vår webbshop. Du kan när som helst avregistrera dig enkelt genom att klicka på avregistreringsknappen längst ned i nyhetsbrevet. Du kan även avregistrera dig enkelt på vår hemsida.

Force Majeur


I händelse av krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter, samt därmed jämförbar händelse utanför vår kontroll vilken ej skäligen kunnat förutses, och påverkar ingångna avtal samt utfästelser från vår sida, som gör att vi ej kan hålla nämnda avtal/utfästelse, skall utgöra grund till att vi befrias från våra förpliktelser att fullgöra nämnda avtal.
Vi använder oss av cookies för att ge dig bäst möjliga kundupplevelse. Läs vår integritetspolicy här.